E-ticaret büyüyerek hayatımızda yer alacak.

E-ticaret büyüyerek hayatımızda yer alacak.

YOUTUBE'DAN İZLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ...

Pandemi ile birlikte, giderek büyüyen e-ticaret, BUSİAD tarafından masaya yatırıldı.

Bursa Sanayicileri ve İşinsanları Derneği (BUSİAD) Yenilikçilik ve Yaratıcılık Uzmanlık Grubu tarafından, bu yıl çevrim içi olarak düzenlenen 11. Yenilikçilik ve Yaratıcılık Sempozyumu'nda "E-Ticaretin Bugünü ve Geleceği" tartışılırken, katılımcılar, e-ticaretin büyüyerek ve yeni imkanlar yaratarak hayatımızda olmayı sürdüreceğini dile getirdiler.

Sempozyumun açılışında konuşan BUSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Ergun Hadi Türkay, Türkiye'nin ikinci SİAD'ı olan BUSİAD'ın son dönemde, gençlik, kadın, dijital dönüşüm, yeşil ekonomi ve eğitim konusundaki çalışmalara ağırlık verdiğini söyledi.

Bursa Uludağ Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Saim Kılavuz ise, "Bulunduğu şehrin ortak aklını ifade eden üniversiteler için yenilikçilik ve yaratıcılık önemlidir. Kentle ve toplumla iç içe geçmiş bir üniversite mottomuz gereği de sanayi ile ilişkilerimiz önemli. Taş üstüne taş koyan hangi kesimden talep gelirse, üniversite olarak gayret gösteriyoruz. Biz bir araştırma üniversitesiyiz. Türkiye'deki patent sayısında 295 patent ile 1. Sıradayız" dedi.

Sempozyumun moderatörlüğünü yapan KPMG Türkiye Danışmanlık Bölüm Başkanı Emin Alper Karaçar, Kara Cuma'da 10 milyar liralık bir satış hacmi beklendiğini ifade ederek, "Sempozyumun bu döneme denk gelmesi de anlamlı. E-ticaret artık hayatımızın değişmez bir parçası ve ülkemizde de büyüyeceği aşikar" dedi.

70 BİNDEN 350 BİNE...

Karaçar'ın ardından konuşan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Emre Ekmekçi ise, derneklerinin 13 yıldır var olduğunu ifade ederek, "Dilimizde tüy bitti, dijitalleşme geliyor diye. Türkiye'de e-ticaretin payı 0,1'lerden damlaya damlaya büyüyordu. Ta ki pandemi öncesinde yüzde 6'lara gelene kadar. Ama çok da ciddiye alınmıyordu. Yatırım yapanlarla yapmayanlar arasındaki fark da açıldı" diye konuştu. Karaçar, şöyle devam etti:

"Rakamlarla bakarsak, KOBİ'ler daha hazırlıksızlardı. Pandemi öncesinde 70 bin tane e-ticaret yapan işletme vardı. Bu sene Haziran ayında bu rakam 350 bin. Bir KOBİ geleneksel kanalları kapandığı için büyük pazar yerleri, tüketiciye ulaşmada büyük bir fark yarattı. Büyük e-ticaret platformları da KOBİ'lere hazır altyapılarını sundu ve tüketiciyle buluşmasını sağladı. Artık, dijital tüketiciyi düşünmek zorundayız. Toplam ticaretin yüzde 19,7'u e-ticaretten."

"ARDAHAN'DA ÜRETEN İSTANBUL'DA SATIYOR..."

TOBB E-Ticaret Meclis Başkanı ve Trendyol İcra Kurulu Üyesi Ozan Acar ise, "Türkiye'nin ilk 5'i arasında yer alan Bursa'da online da olsa bu sempozyumda olmaktan dolayı mutluyum. Trendyol'da kasım ayı kampanyalarında da Bursa yine ilk 5'te yer alıyordu. Bu şehrin güzel bir potansiyeli var" diye sözlerine başladı. Acar, şunları dile getirdi:

"Pandemiyle sektörümüzde büyük bir ivmelenme oldu. E-ticaret sektörüne dahil olanlar artık buna mecbur olduklarını anladılar. Herkes kazandı diye düşünüyorum. E-ticaret yapan pazaryeri şirketleri yeni bir işletme değil. Mahallenizdeki işletmelerin satışlarını artırmayı hedefliyoruz. Eskiden 7/24 yoktu. Şimdi pazar yerlerinde 7/24 satış imkanı var. Pazarın sınırlı olduğu yerlerde küçük işletmelerin kendilerinden uzak tüketicilere ulaşması çok önemli. E-ticaret Ardahan'daki üreticinin ürününü, İstanbul'daki tüketicinin beğenisine sunmasına olanak sağlıyor."

"HAYATIMIZDAKİ EN BÜYÜK İDMAN OLDU..."

LcWaikiki Yönetim Kurulu Üyesi ve E-Ticaret Genel Müdürü Ömer Barbaros Yis de, "Pandemi öncesi ve sonrası çok farklı. Bu kadar hızla ivmeleneceğini beklemiyorduk. Mağazalar kapandı. Alacağınız yer online. Pek çok insan online ile tanıştı" diye konuştu. Yis, "Gecelerimiz gündüzlerimize karıştı. Yeni sürece adapte olacağımız hızlı ve meşakkatli bir süreç oldu. Şimdi ile dünün arasında dünya fark var. Operasyon ve depo süreçlerinde çok zorlandık. Bu sene operasyon, kargo süreçleri hepsi daha hızlandı. Rekabet de artıyor. E-ticaret sektörü olarak en zorlu süreç geride kaldı. Risk senaryosunu hep negatif çalışırdık. Pozitif de düşünmek gerektiğini öğrendik. Hayatımızda yaşadığımız en büyük idmanı yaşamış olduk" dedi.

"PERSONEL BÜYÜK SORUN..."

Sahibinden.com CEO'su Burak Ertaş da, sektörün yaşadığı en büyük zorluğun insan kaynağı konusunda olduğunu söyledi. Ertaş, şunları ifade etti:

"Teknoloji için çalışanları ülkede tutmak bizim için büyük problem. Bunları elimizde tutmakta çok zorlanıyoruz. Kalifiye alanda çalışanları bulmak da zor açıkçası. Biz bir Hindistan değiliz.

Arkadaşlara hazır olun gideceğiz evlere dedim 800 kişiyiz ve evlere gittik. Evden çalışmaya başladık ve yurt dışı da evden çalışmaya başladı. Bizim arkadaşlarımıza teklif geldi. Artık taşınmalarına da gerek yok. En büyük problem. Bu bütün endüstrileri ve sanayileri tehdit eder hale geldi. Bu geçmişte de bizi etkiledi ama hızlanarak devam edeceğini düşünüyorum."

E-İHRACAT...

E-ihracata ilişkin gelişmeler konusunda ise Ozan Acar, "Önümüzdeki yıllarda e-ihracatta ciddi bir hamle yapacağız. Dijitalde satış yapmayı yaparak öğreniyoruz. İç pazarda belli bir hacme ulaştıktan sonra değişik ülkelerin önde gelen pazar yerlerinde de satış yapacaklar. Eskiden konteyner ihracatı yapıyorduk. O ülkenin iç piyasasına sunacak aracıya teslim edip katma değerin büyük bölümünü yurtdışında bırakıyorduk. Şimdi aracıyla uğraşmadan bu mümkün" dedi. Trendyol'un Azerbaycan'dan çok müşterisi olduğunu ve İstanbul'da bir adres veren şirketin de bunları Azerbaycan'a götürdüğünü ifade eden Acar, "Bu aslında ülkemizin sahip olduğu fırsatı gösteriyor. Çünkü, burada hem çeşitlilik hem de ucuzluk var. Bu kendiliğinden olan bir şey. AB pazarına baktığımızda, asıl buradaki ihracatı artırmak lazım. Pazaryerlerinin AB'de yerleşik hale gelmesi mesela bunun bir yolu. Trendyol'un bu yolda adımları var. Avrupalı tüketicilerin telefonlarına pazaryeri uygulamalarını koymayı başarırsak, bu başarıdır. Biz, bu dikeyde bu bölgede teknoloji önderlerini çıkaracak olgunluğa geldik. E-ihracatçıyı doğrudan ilgilendiren maddelerin değiştirilmesini bekliyoruz" diye konuştu.

Emre Ekmekçi ise, "Şu anda, e-ihracat açısından lojistik maliyetlerin azaltılması gibi yapılacak çok şey var. Çin'den 28-40 günde gidebiliyor Konteyner krizi var. Hem THY uçuş mesafesi hem karayolu olarak bakalım 4-5 günde teslimat yapacağımız bir pazar var. Biz neleri e-ticaretten satabiliriz? Mesela otomotiv yedek parçası satabiliriz. Çünkü, satacağınız şey çok net. Burada lojistiği çözmelisiniz. E-ticarette 10 yıl önce neredeysek e-ihracatta şimdi oradayız. İnegöl'den AB'ye 5 günde mobilya teslimatı yapılıyor artık" dedi.

Konuşmacılar kapanışta e-ticaretin büyüyerek devam edeceğini ifade ederken, Burak Ertaş, "Pandemi koşulları ortadan kalsa dahi bu anlayış oturdu. 50 yaş altı buna uyum sağladı. E-ticaret büyümeye devam edecek" şeklinde konuştu.

Etkinlik Tarihi: 02 Aralık, 2021 Perşembe 14:00