BUSİAD; TAYSAD'ın Bursa Toplantısına Evsahipliği Yaptı

BUSİAD; TAYSAD'ın Bursa Toplantısına Evsahipliği Yaptı

Otomotiv Sektörünün Değerlendirildiği toplantının açılış konuşmasını, BUSİAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Oya Coşkunöz Yöney yaptı.

BUSİAD; TAYSAD'ın Bursa Toplantısına Evsahipliği Yaptı

23.09.2011

BUSİAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Oya Coşkunöz Yöney'in açış konuşması:

Değerli TAYSAD ve BUSİAD üyeleri, kıymetli misafirlerimiz, basınımızın değerli temsilcileri, 

TAYSAD Bursa Üye Toplantılarından birine evsahipliği yapmaktan memnuniyet duyuyoruz.  Bugün "Otomotiv Sanayi Değerlendirmesi" ni yapacağımız  toplantımıza hoş geldiniz.

Otomotiv Sektörümüz, Türkiye ihracatındaki liderliğini devam ettiriyor. Sektörün içinde olan bizler de lider olmanın sorumluluğunu taşıyoruz.     20 Milyar $ ihracat , 20 Milyar $ ithalat  ve bunun yanına yerli  yedek parça pazarını koyduğumuzda 50 Milyar $'lık bir sektör haline geldik. Katkılarımızla resmi bir belge haline gelen  "Otomotiv Stratejisi'ne" göre  önümüzdeki yılların yol haritası belirlenirken, bir çok aksiyonun da hızla hayata geçirilmesi gerekmektedir. Otomotiv sektörümüz üretim kabiliyetinin yanına, geliştirme ve tasarım kabiliyetini de eklemek istemektedir. Ana ve yansanayiler, Siyasi Otoritenin desteği ile ARGE merkezlerini kurarak tasarımcı olma arzularını somut hale getirdiler. Devletin desteği ile araç test pisti, çarpma testleri, rüzgar tüneli gibi yatırımlar da gerçekleştiğinde otomobil tasarımı için gerekli alt yapı hazır olacaktır. Bizlerin de özeleştiri konusu yaptığımız ve Hükümetin çok üzerinde durduğu yerli bir otomomobilin hayata geçmesi ideali bu yatırımlardan  sonra belki gerçekleşebilir,,, en azından bu yatırımlar yerlilik oranın artmasına olumlu katkıda bulunacaktır.
 
Dünyada otomobil üretimi Çin'de yoğunlaşmaktadır.  Çin iç pazarının  2015 yılında 18 Milyon adete ulaşması beklenmektedir. Bu kadar büyük bir pazara karşılık kapasite  fazlalığı olacağı ve Çin üretiminin bir çok pazarı istila edebileceği  bizleri de endişelendirmektedir. Türkiye olarak otomotivde 2023 yılı hedefi olan  75 Milyar $ lık ihracata nasıl ulaşacağımız ciddi bir sorun gibi durmakla birlikte,,, önümüze hedeflerin koyulmuş olması vizyonlarımıza katkı sağlamaktadır. Sektörel yol haritasının ve aksiyonlarımızın da belirlenmesi halinde imkansız değildir.
 
2011 yılında ihracatımız artarken,, binek otomobil satışlarında ithal araç oranı da hızla artarak %70  oranına yaklaşmıştır.  Yerli üretimden satışlar, hafif ticari araçlarda % 56, ağır ticari araçlarda %72 oranında olduğundan bir nebze binek otomobil satışlarında gittikçe artan ithalatı dengelemektedir.  Buna rağmen toplam araç satışlarının    % 60 ı ithaldir.

 2011 yılında iç pazardaki araç satışlarının 900.000 adete ulaşıp bir rekor kırılacağı tahmin edilmektedir. Ancak yıllık geliri  10 bin doların üzerinde olan ve 75 milyonluk bir ülkede iç pazarda  en az 2 Milyon adet araç satışının olması beklenmelidir. Bunun önündeki engellerin başında otomobil üzerindeki vergiler, bazı ekonomik nedenler ve büyük şehirlerde giderilemeyen trafik, park sorunları gelmektedir.

2011 yılının ilk 8 ayında 810 bin araç üretilmiş,  geçen yılın ilk 8 ayına göre % 15'lik üretim artışına ulaşılmıştır. 2011 yılı toplam araç üretimi,,  yaklaşık 1,2 milyon adet olarak öngörülmektedir. Üretimin %65'i ihraç edilmektedir. Bu dönemde, otomotiv sanayinin toplam ihracatı ise 13,5 milyar $ olarak gerçekleşmiştir. 

2010 yılının aynı dönemine göre Otomotiv sanayinin toplam ihracatı % 22 oranında artmıştır. Ana Sanayi ihracatı % 15, Yan Sanayi ihracatı ise % 32 oranında artmıştır. Almanya, Fransa, İtalya ihracat yapılan ülkeler arasında  ilk 3 sırayı alırken, Rusya'ya olan ihracatımız %67  artışla dikkat çekmektedir.  Yine dikkat çeken diğer bir istatistik, yan sanayinin ihracat artışıdır.  Otomobil anasanayii veya yansanayii diye bir ayırım yapılması doğru olmasa da yansanayimizin gerek doğrudan yaptığı ihracat, gerekse araç üzerinde dolaylı yaptığı ihracat ile ülkemiz ekonomisindeki önemini bir kez daha vurgulamak isterim.

2012 yılı tahminleri için iyimser yorum yapmak istiyorum; adına kriz demesek de durağan bir dönem bizi bekliyor, içimize dönüp vizyon tazelemek, uzun vadeli stratejik planlarımıza kilitlenmek,  Arge- ürge faaliyetlerimize odaklanmak ve yeni pazarlara açılmak  için "bir fırsat yılı" olacak gibi görünüyor. Bu nedenle şirketlerimizin kısa vadeli kararlarında çok  dikkatli, kaynak israfından da çekinerek özenli olması  gerekmektedir.

Toplantımızın bundan sonrasında sektörümüzün değerli uzmanlarının görüşlerini dinleyeceğiz.
 
Üye toplantısını, Busiad üyeleri ile birlikte yapan Taysad yönetim kuruluna ve Taysad başkanı Sayın Celal Kaya'ya, bilgilerini bizimle paylaşan sayın konuşmacılara ve  katılımcılara ayrı ayrı çok  teşekkür ederim.